fbpx

Jaki aparat do filmowania wybrać – 11 rzeczy, które musisz wiedzieć o aparatach

Wstęp

Jedną z pierwszych decyzji jakie musisz podjąć w drodze do zostania filmowcem jest wybór kamery. Wiele osób powie Ci, że sprzęt nie ma znaczenia, że możesz kręcić nawet smartfonem. To prawda, ale przecież nie pojedziesz na zlecenie z telefonem. Sprzęt znaczenie ma i to duże, a w tym artykule dowiesz się jak wybrać najlepszy pod Twoje potrzeby.

Najważniejszym krokiem jest określenie do czego potrzebujesz kamery, czy chcesz nagrywać: vlogi, reklamy, eventy, czy może coś innego.  Każdy z typów charakteryzuje się nieco innymi potrzebami. Vlogi i eventy wygodniej nagrywać mając wytrzymałą baterię, dobry autofocus i low light, natomiast na planie reklamy są to mało istotne kwestie. Najpierw ustal co będzie Twoją niszą, a gdy już wiesz co to będzie pora wziąć się za sprecyzowanie wymagań.

Budżet

Największym ograniczeniem jest zazwyczaj budżet, określ go już na samym początku, dzięki temu łatwiej będzie ci zawęzić listę potencjalnego sprzętu. Już przy 1500 zł kupisz fajny aparat do nauki i ewentualnie do pierwszych zleceń. Chociaż średni koszt aparatu w branży to około 5-6 tys. zł. Przykłady polecanych przez nas aparatów znajdziesz pod linkiem http://blog.filmowaniezprofitem.pl/polecaneaparaty

Wiek kamery

Powyżej wspomnieliśmy o kupowaniu używanych kamer, warto się jednak poważnie zastanowić przed zakupem „używki”. Przede wszystkim sprawdź, czy wybrany aparat lub kamera nie są przestarzałe, może zastąpiły je nowe, dużo lepsze modele? Możliwe też, że nowy model ma już zapowiedzianą premierę, wtedy warto poczekać, bo ceny starszych modeli powinny spaść. Taka sytuacja ma obecnie miejsce w przypadku Canona Eos R – Eos R5 i R6 są już po premierze i niedługo będą dostępne.

Rozdzielczość

Rozdzielczość to ilość pikseli jakie ma nagranie z naszej kamery. Standardowe rozdzielczości to HD, czyli prostokąt o bokach 1280px i 720px, FullHD 1920px 1080p oraz 4K 4096px 2160px. Literka K  obok po 4 oznacza, że dłuższy bok ma 4 tys. pikseli. W rzeczywistości większość kamer to kamery UltraHD, a nie 4K, ponieważ ich dłuższy bok ma tylko 3840px. Analogicznie nagranie 6K będzie miało dłuższy bok o długości 6 tys. pikseli (6144px)

Porównanie różnych rozdzielczości

Rozdzielczość nie jest aż tak ważna, ale to też parametr, na który bardzo dużą uwagę zwracają klienci. Naszym zdaniem minimalna dopuszczalna rozdzielczość kamery to FullHD (1920x1080px). Jeżeli myślisz przyszłościowo i pozwala Ci na to budżet warto rozważyć kamery 4K lub nawet 6K.

Klatkaż

Klatkaż, to ilość zdjęć, które kamera robi w ciągu sekundy. Klatkaż powinien Cię interesować, jeżeli zależy Ci na ujęciach w spowolnionym tempie. W Europie obowiązuje system PAL, co znaczy, że normalna prędkość odtwarzania to 25 klatek na sekundę. Aby uzyskać spowolnienie, Twoja kamera musi nagrywać ich więcej. Zwróć jednak uwagę na to przy jakiej rozdzielczości kamera może nagrać największą ilość klatek na sekundę. Przykładowo Canon m50 ma 5-krotne spowolnienie (120 FPS), ale tylko w rozdzielczości 720p (1280×720 pixeli).

Rozmiar matrycy

Im większa matryca, tym zazwyczaj lepsza jakość obrazu i mniejsze szumy w ciemnych warunkach, ponieważ każdy pojedynczy piksel jest większy. Dodatkowym atutem dużej matrycy jest szerszy kąt widzenia. Spójrz jak wygląda  58 mm na pełnej klatce, jak na APS-c, a jak na matrycy m4/3. Z tego też powodu łatwiej uzyskać rozmyte tło na większej matrycy, ale nie zawsze większa matryca będzie lepszym wyborem. Wszędzie tam, gdzie potrzeba dużej głębi ostrości i dużego przybliżenia lepsza będzie mniejsza matryca. Co więcej małe matryce generują mniej ciepłą, więc trudniej jest przegrzać aparat.

Porównanie pola widzenia aparatów o różnej wielkości matryc

Low Light

Niezależnie od wielkości matrycy, niektóre kamery radzą sobie lepiej z nagrywaniem w ciemnych warunkach. Na przykład Lumix GH5s pozwala na uzyskanie całkiem przyzwoitego obrazu przy ISO 6400, a Lumix GH5 radzi sobie słabo już przy wartości ISO 1600. Niezmiennie jednak w tym aspekcie króluje Sony. A7III daje akceptowalny obraz przy ISO ponad 12800.

Kodek i bitrate

Często ważniejszym od rozdzielczości jest format zapisu kamery. Może być to RAW, który oferuje ogromne możliwości w postrprodukcji, ale może to być skompresowany kodek i większość aparatów właśnie tak zapisuje filmy. O kodekach zrobimy oddzielny materiał, ale do najważniejszych jego parametrów należą: Bitrate, Głębia bitowa i próbkowanie kolorów.

  • Bitrate określa ile miejsca zajmuje sekunda nagrania. Np. 100 mbps  to 12,5 MB na każdą sekundę filmu i aż 750 MB na minutę. Zazwyczaj im wyższy bitrate tym lepsza jakość nagrania
  • Głębia bitowa to ilość kolorów jakie zapisuje kodek. 8 bitów to standard i w zupełności wystarcza do oglądania. Jeśli jednak modyfikujesz kolory w postprodukcji to przy 8 bitach może się pojawić banding. Więc jeżeli zamierzasz to robić warto wybrać kamerę nagrywającą w 10 lub więcej bitach.
Porównanie 8 i 10-bitowego zapisu
  • Próbkowanie kolorów określa rozdzielczość kolorów. 4.2.0 oznacza, że tylko 1/4 pikseli ma swój własny kolor. 4.2.2 – połowa pikseli ma kolor, a 4.4.4 – wszystkie. Próbkowanie kolorów jest szczególnie ważne przy pracy z green screenem i kluczowaniem kolorów.
Porównanie próbkowania kolorów

Karty pamięci

Kolejnym ważnym do przemyślenia aspektem jest rodzaj nośników pamięci, jakie obsługuje kamera. Większość korzysta obecnie z kart SD, które są stosunkowo tanie i łatwo dostępne. Niestety karty SD mają ograniczoną prędkość zapisu i mogą być za wolne dla kamery o bardzo dużym bitrate. Problemy zaczynają się już przy Lumixie GH5 i Canonie EOS R. Największy bitrate dla tych kamer wynosi 400 mbps, a karty SD o takiej prędkości kosztują ponad 500 zł za 128 GB. To nadal taniej niż karty CFast, czy XQD, ale i tak odczujesz taki zakup po kieszeni.

Autofocus

Większość profesjonalnych kamer nie posiada autofocusa wcale. Ostrzeniem zajmuje się specjalnie do tego wyznaczona osoba – tkz. ostrzyciel. Jednak pracując samemu zdecydowanie warto posiadać sprawny autofocus w swojej kamerze. Na tą chwilę możemy polecić jedynie DualPixel Autofocus Canona i autofocus Sony.

Ergonomia

Dobra kamera to nie tylko jakość obrazu, ale też wygoda użytkowania. Liczy się rozmiar i waga urządzenia. Czas pracy na baterii, menu aparatu czy komplet wejść oraz wyjść audio i video. To aspekt bardzo osobisty. Jak podkreśla to Piotrek: „aparat będzie Twoim przyjacielem, który pojedzie z Tobą wszędzie”

Dostępność obiektywów

Ostatnim ważnym aspektem jest dostępność obiektywów. Upewnij się, że system który wybierasz ma obiektywy, których potrzebujesz, albo jest możliwość ich adaptacji z użyciem odpowiednich adapterów Tutaj szczególnie cierpią najnowsze systemy, takie jak Nikon Z-mount, czy L-mount (Sigma, Leica i Panasonic), ponieważ dopiero z czasem pojawia się wystarczająca ilość systemowych szkieł.

Podsumowanie

Najważniejsze to określić co jest Ci potrzebne, a co jest tylko miłym dodatkiem. Nie każdy potrzebuje 8K w Rawie :). Gdy już to ustalisz, zrób listę aparatów w Twoim budżecie lub skorzystaj z przygotowanej przez nas www.blog.filmowaniezprofitem.pl/polecaneaparaty. Na koniec wybierz z listy te modele, które najlepiej spełniają twoje potrzeby. Jeżeli zrobisz to dokładnie, gwarantujemy, że zakup będzie udany

Dodaj komentarz