fbpx

Jaki obiektyw do filmowania kupić | 8 ważnych parametrów

Wstęp

W poprzednim wpisie pomogliśmy Ci wybrać aparat do filmowania, dziś dowiesz się jak wybrać obiektyw. Ja nazywam się Marcin i opiszę Ci dzisiaj wszystko co musisz wziąć pod uwagę kupując pierwszy lub kolejny obiektyw. Zaczynajmy!

Parametry optyczne

Zadaniem obiektywu jest skupić światło na matrycy aparatu, tak by uzyskać obraz. To jak ten obraz wygląda określa kilka parametrów:

Ogniskowa

Pierwszym z nich jest ogniskowa. Bez zagłębiania się w fizykę, ogniskowa określa pole widzenia obiektywu. Im dłuższa ogniskowa tym węższe pole widzenia i większe przybliżenie. Obiektywy dzielimy ze względu na długość ogniskowej na: szerokokątne, standardowe i teleobiektywy.

  • Obiektywy szerokokątne (ekwiwalent poniżej 50 mm) przydają się do krajobrazów, architektury, sportu i wszędzie tam, gdzie chcesz zmieścić w kadrze jak najwięcej, ponieważ ich pole widzenia jest bardzo szerokie. Nie nadają się jednak do portretów. Z obiektywem szerokokątnym musisz być bardzo blisko modela, przez co uzyskasz bardzo niekorzystną perspektywę.
  • Obiektywy standardowe (ekwiwalent o około 24 do 70 mm) są bardzo uniwersalne, nie są, ani za szerokie, ani za wąskie. Jeżeli kupujesz swój pierwszy obiektyw to polecam zdecydować się właśnie ten zakres ogniskowych.
  • Teleobiektyw (ekwiwalent powyżej 50 mm) będzie Ci potrzebny, gdy nie możesz się zbliżyć do tematu filmu. Dzięki tak wąskiemu polu widzenia nawet odległe obiekty ładnie wypełnią kadr. Niestety z tego powodu bardzo trudno jest zrobić zdjęcie teleobiektywem z bliska.
Kąt widzenia obiektywu

Pamiętaj tylko, że przykłady ogniskowych podałem dla pełnej klatki, by uzyskać ten sam efekt na matrycy z cropem musisz podzielić ich wartość przez współczynnik cropa. Tzn.: obiektyw szerokokątny na m4/3 to taki, którego ogniskowa jest mniejsza niż 25 mm, bo: 50 mm/2 = 25 mm.

Przykład zmiany kąta widzenia na matrycach różnej wielkości

Stało i zmiennoogniskowe obiektywy

Część obiektywów pozwala na zmianę ogniskowej, są to tkzw. obiektywy zmiennoogniskowe. Są bardzo wygodne i od nich proponuję zacząć zakupy, jednak zazwyczaj są mniej ostre i ciemniejsze od obiektywów stałoogniskowych, więc jeżeli wiesz jakich ogniskowych potrzebujesz, może warto zainwestować w dwa lub 3 obiektywy stało ogniskowe zamiast jednego „zooma”.

Maksymalna Przysłona

Co to znaczy, że obiektyw jest ciemny, albo jasny? Czym jest ta legendarna przysłona? Przysłona jest niczym innym jak prostym mechanizmem do zmniejszania otworu w obiektywie. Na każdym z nich znajdziesz wartość F, np.: F/4, F/2.8 itd. Wartość ta określa właśnie maksymalny otwór przysłony. Im jest niższa tym więcej światła przepuszcza obiektyw.

Skala F jest prosta, wystarczy, że zapamiętasz dwie pierwsze wartości F/1 i F/1.4, następne uzyskasz mnożąc poprzednią przez 2. Czyli po F/1.4 będzie F/2.0 (F/1*2) po F/2 będzie F/2.8. Każda działka na skali oznacza 2 razy mniej światła.

Skala wielkości otworu przysłony F/n

Skutkiem ubocznym szeroko otwartej przysłony będzie płytka głębia ostrości, więc jeżeli chcesz uzyskać pięknie rozmyte tło potrzebujesz jak najjaśniejszego obiektywu.

Obiektywy o stałej i zmiennej przysłonie

Niektóre obiektywy zmiennoogniskowe mają podane 2 wartości F, np.: F/4.0-5.6. To znaczy, że przy zoomowaniu stają się coraz ciemniejsze. Uważaj na to szczególnie podczas filmowania.

Minimalna odległość ostrzenia

Kolejnym z oznaczeń jakie możesz znaleźć na obiektywie jest minimalna odległość ostrzenia. Określa ona z jak bliska można uzyskać ostry obraz. Jeżeli coś znajdzie się bliżej będzie rozmyte niezależnie od wartości przysłony. Zazwyczaj wartość ta podawana jest w metrach lub centymetrach, jednak czasem spotkasz się ze skalą odwzorowania np.: 1:1. Określa ona powiększenie obiektywu. Im jest ono większe tym z mniejszej odległości możesz ostrzyć.

Obszar pokrycia

W poprzednim wpisie wspominaliśmy o tym, że nie każdy obiektyw możesz podpiąć do każdej kamery. Jednym z powodów tej sytuacji jest obszar pokrycia. Obiektywy do matryc APS-C i m4/3 nie muszą pokrywać matrycy pełno-klatkowej, dzięki czemu mogą być tańsze, niestety z tego powodu, jeżeli podepniesz taki obiektyw do pełnej klatki uzyskasz ogromną winietę.

Obszar pokrycia obiektywów

Parametry fizyczne

Bagnet

Każdy obiektyw ma mocowanie umożliwiające podpięcie go do aparatu lub kamery. Dawniej istniał jeden standard: m42, w tej chwili różnych mocowań jest mnóstwo. Niektóre firmy mają w swojej ofercie mocowania, które nie są kompatybilne nawet z innymi z tej samej firmy. Canon posiada obecnie 4 mocowania: EF, EF-S, EF-M i RF. Obiektywy EF można podpiąć do mocowania EF-S, a także poprzez adapter do mocować EF-M oraz RF, jednak do mocowania EF nie da się podpiąć żadnego innego obiektywu. Upewnij się więc, że wybrany przez Ciebie obiektyw można podpiąć do Twojego aparatu

Odległość od matrycy

Czasem pomimo iż obiektyw i aparat mają różne mocowania, można zastosować przejściówkę. Jednak tylko wtedy, gdy da się zachować taką samą odległość obiektywu od matrycy aparatu co w przypadku oryginalnego mocowania. To dlatego obiektywów od bezlusterkowców nie da się zaadoptować do lustrzanek, a na odwrót jest to możliwe.

Odległość obiektywu od matrycy aparatu

Gwint filtra

Często stosuje się różnego rodzaju filtry chociażby polaryzacyjne. Jeżeli chcesz zamocować taki filtr bezpośrednio do obiektywu, to musi on mieć taką samą średnicę jak gwint z przodu obiektywu. Zwróć też uwagę, że niektóre obiektywy jak np. Olympus 7-14mm w ogóle nie pozwala na zamocowanie filtra.

Wodoszczelność/pyłoszczelność

Obiektywy mogą być dodatkowo uszczelnione, dzięki czemu nie trzeba się martwić lekkim deszczem, zachlapaniem, czy pracą w zapylonym pomieszczeniu. Pamiętaj tylko, że aby bezpiecznie używać zestawu aparat-obiektyw w trudnych warunkach każda jego część musi być uszczelniona.

Odporność na niskie temperatury

Zasadniczo tylko obiektywów o odporności na zamarzanie można używać przy temperaturach poniżej zera. Przyznam jednak, że nigdy nie zwracałem na to uwagi i odpukać, jeszcze żaden obiektyw nie doznał uszczerbku z tego powodu.

Elektronika w obiektywach

Obiektywy można podzielić na te, które nie mają żadnej elektroniki, tkz. obiektywy manualnie oraz na obiektywy z elektroniką. Co może nam zaoferować nowoczesna technologia?

Elektroniczne ustawianie przysłony

W obiektywach z elektroniką zazwyczaj wartość przysłony ustawia się w aparacie/kamerze. Nie jest to ani zaleta, ani wada, po prostu inne rozwiązanie.

Autofocus

Zdecydowanie największym plusem obiektywów z elektroniką jest autofocus, czyli automatyczne ustawianie ostrości. Obiektywy manualne nie mają takiej możliwości.

Focus by wire

Obiektywy z autofocusem można podzielić jeszcze na 2 rodzaje. Te, które pozwalają ustawiać ostrość mechanicznie, np. obiektywy USM Canona oraz rozwiązanie Focus By Wire.

Ta druga opcja nie pozwala na mechaniczną zmianę ostrości. Pierścień do jej regulacji to tak naprawdę duże elektroniczne pokrętło, które wysyła sygnał do aparatu/kamery, a stamtąd wraca on do obiektywu i dopiero wtedy ustawiana jest ostrość. Opóźnienie jest niezauważalne, jednak to, czy pokrętłem kręci się szybko, czy wolno wpływa na ostrzenie, było to w zasadzie niedopuszczalne przy filmowaniu. Jednak ta technologia szybko idzie do przodu i w nowych obiektywach, np.: Olympus 12-40 nie odczuwam tego problemu.

Stabilizacja Obrazu

Ostatnim bajerem jest optyczna stabilizacja obrazu wbudowana w obiektyw. Zwiększa ona nieznacznie zużycie baterii, jednak wyraźnie poprawia stabilność ujęć.

Obiektywy manualne z metadanymi

Problemem obiektywów manualnych jest to, że nie wysyłają one informacji do kamery/aparatu, a więc metadane (np. długość ogniskowej, czy przysłona, ale również profil obiektywu, który umożliwia dobranie elektronicznej korekty obrazu) trzeba wpisać ręcznie. Z tego powodu powstały obiektywy manualne z elektroniką, która jednak służy jedynie do wysyłania informacji do kamery/aparatu.

Podsumowanie

Podsumujmy więc na co trzeba zwrócić uwagę:

  • Wybierz ogniskową, która najbardziej pasuje do Twoich potrzeb
  • Zastanów się, czy wolisz obiektyw stało, czy zmiennoogniskowy
  • Określ jak jasnego obiektywu potrzebujesz i upewnij się, że jest wystarczająco jasny na obu końcach zakresu ogniskowych
  • Jeżeli interesują cię ujęcia macro sprawdź minimalną odległość ostrzenia
  • Upewnij się, że obiektyw pokrywa matrycę Twojego aparatu
  • Że ma bagnet pasujący do Twojego aparatu
  • Lub możesz podpiąć go z użyciem adaptera
  • Sprawdź rozmiar gwintu na filtry
  • I zastanów się, czy potrzebujesz podwyższonej odporności na warunki atmosferyczne.

Trudno znaleźć idealny obiektyw, zwłaszcza w ograniczonym budżecie. Możesz spojrzeć na listę polecanych przez nas obiektywów. Pamiętaj jednak, że to jedynie nasze wybory i nie muszą się sprawdzić u Ciebie.

Dodaj komentarz