fbpx

Lista polecanych aparatów

Zanim przejdziemy do sedna, pamiętaj, że sama pucha nie jest najważniejsza. Zazwyczaj zdecydowanie bardziej opłaca się wziąć tańsze i prostsze body, a lepszy obiektyw.

Również muszę wspomnieć, że lista jest obiektywna. To, że dla mnie jakiś aparat jest lepszy niż inny, nie znaczy, że tak jest. Nie przedłużając przejdźmy do listy.

Listy do teledysków, wesel i do wszystkiego zostaną lepiej opisane. Wrzucam jednak artykuł już w  tym stanie ze względu na duże zainteresowanie tematem.

Aparaty do vlogów

Body do vlogowania musi mieć świetną ergonomię, długi czas pracy na baterii, dobry autofocus i koniecznie wejście na mikrofon. Dobrze, by też było by był nieduży. Jakość obrazu jest ważna, ale ma mniejsze znaczenie.

Canon 200d

Canon 200d

200d jest najmniejszą lustrzanką na świecie. Jak każdy nowy Canon ma świetny DualPixel autofocus, wygodny obracany ekran i przyjemne dla oka kolory. Największą zaletą Canona ogólnie jest prosty i przejrzysty interfejs.

200d ma jednak sporo wad. Najwyższa rozdzielczość jaką oferuje to 1920×1080 pikseli przy prędkości 60 klatek na sekundę (50 w trybie PAL). Jeżeli liczysz na 4K nie jest to aparat dla Ciebie. Bateria wystarczy na około 1h nagrywania, na szczęście jest mała i można mieć przy sobie kilka sztuk.

Aparat nie jest uszczelniony, więc lepiej nie używać go w trudnych warunkach oświetleniowych.

Sony a6400

Sony a6400

A6400 to następca bardzo popularnego a6300. Wniósł niewiele usprawnień, więc jeżeli uda ci się znaleźć używanego a6300 w dobrej cenie warto wybrać starszy model. Główne zmiany to możliwość odwrócenia ekrany do przodu. Dzięki czemu kadrowanie będąc przed aparatem będzie prostsze. Problem w tym, że przy takim rozwiązaniu mikrofon zasłoni cały ekran. Rozwiązaniem jest relokacja zimnej stopki przy użyciu takiej części. Dodatkowo a6400 nie ma limitu czasu nagrywania. Niestety korzysta z małych baterii (Sony np-fz50), które szybko się rozładowują.

Wszystkie aparaty Sony a6XXX od modelu a6300 nagrywają maksymalnie w 4K przy prędkości 30 (25 w PAL) klatek na sekundę lub FullHD do 60 klatek na sekundę. Bitrate jest dosyć przyzwoity, na poziome 100 MBps w 4K.

Sony posiada loga, a w zasadzie kilka. Między innymi S-log3 i s-log2. Nie mam wielkiego doświadczenia z tymi logami. Zauważyłem, że bardzo dobre rezultaty można osiągnąć nagrywając w S-log2 i color matrix: ITU709Matrix. Przy tych ustawieniach nadal masz szeroki zakres dynamiczny, ale dużo wyższą saturację.

Panasonic g80

Lumix G80

To jedyny Panasonic, którego polecę do vlogów. Ten aparat ma świetną jakość obrazu, dobrze trzyma na baterii. Jest uszczelniony i ma stabilizację w body. Niestety autofocus jest bardzo słaby i nie można mu zaufać. A szkoda, bo bez tego problemu byłby to aparat idealny do vlogowania.

Sony a6600

Sony a6600

A6600 to obecnie najwyższy model serii a6XXX. Korzysta z większej baterii (Sony np-fz100), dodano również stabilizację w body. Nie jest tak dobra jak w Panasonicu, ale w połączeniu ze stabilizacją w obiektywie lub przy szerokim kącie powinna wystarczyć.

Podobnie jak a6400 ekran a6600 można wychylić do góry.

Sony a7c

Sony A7c

Sony a7c to mniejsza wersja A7 III. Jest nieco tańszy od A7 III i ma dużo wygodniejszy odchylany na bok ekran. Maksymalna rozdzielczość nagrywania to 4K przy 30 klatkach na sekundę (25 w PAL)

Canon R

Canon EOS R

Canon EOS R to chyba najbardziej niedoceniany aparat wszechczasów. Jest to jednak bardzo dobra opcja do nagrywania w FullHD. Niestety crop w 4K jest dosyć duży (mnożnik ogniskowej 1.8x). Jednak jakość obrazu zarówno w FullHD jak i 4K jest bardzo dobra. Autofocus jest bardzo dobry. Brakuje stabilizacji w body (jest tylko elektroniczna). Uważam jednak, że to najlepszy aparat do vlogów.

Aparat do teledysków

W przypadku teledysków najważniejsza jest jakość obrazu sama w sobie. Ergonomia, czas pracy na baterii, czy autofocus są mniej ważne. Ujęcia są krótkie. Nawet one take nie zajmie więcej jak 5 minut co pozwala na bezpieczne wykorzystanie Canonów R6 i R5.

  • Lumix GH5/GH5s
  • BMPCC4K
  • BMPCC6K
  • Canon R6
  • Sony A7 III
  • Sony A7S3
  • Canon R5

Aparat do wesel

Najważniejszymi czynnikami przy wyborze body do wesel są: niezawodność, czas pracy na baterii i sprawny autofocus. Aparat musi pozwalać na ciągłe nagrywanie długich ujęć, a także oferować możliwość nagrywania w co najmniej 50 klatkach przy FullHD.

  • Canon 80d (najtańsza opcja, którą polecam. Do nagrań w FullHD jest świetny, brakuje tylko stabilizacji)
  • Sony A6400 (główne wady to mała bateria i możliwość przegrzania się, do tego brak stabilizacji)
  • Sony A6600 (bardzo dobra opcja. Nie widzę wad, jednak nie mogłem go sprawdzić w boju)
  • Lumix GH5 (brak działającego autofocusa jest uciążliy, low light mógłby być lepszy. To jedyne wady)
  • Canon R (wielkość plików w 4K jest zbyt duża, do długich nagrań. Dodatkowym problemem jest crop)
  • Sony A7 III (Jedna z najlepszych opcji pod wesela. Jednak podczas upałów może się przegrzać)
  • Sony A7S3 (to chyba obecny król do kręcenia wesel)

Aparat do wszystkiego

Nie da się znaleźć idealnego aparatu do wszystkiego. Dlatego muszę opisać czym się kierowałem przy wyborze body do tej listy. Aparat, który ma się sprawdzić wszędzie musi być niezawodny. Uszczelnienie jest jak najbardziej wskazane. Jakość obrazu jest istotna tak samo jak autofocus. Czas pracy na baterii powinien być jak najdłuższy. I oczywiście stabilizacja w body też gra ważną rolę.

  • Lumix GH5 (uwaga, autofocus ssie, ekran i EVF są niskiej jakości)
  • Canon R (w 4K jest duży crop, bitrate jest bardzo duży)
  • Sony A7 III (ekran i EVF są niskiej jakości, jakość obrazu w logu jest najgorsza z tej trójki)

2 komentarze do wpisu „Lista polecanych aparatów”

  1. A jak w przypadku teledysków wesel wypada Sony A6500?
    Wydaje się, że (poza starszą konstrukcją), jest to po prostu A6600 w mniejszej obudowie z baterią NP50 zamiast NP100.

    Odpowiedz
    • To dobry sprzęt. Jego głównymi mankamentami jest właśnie mała bateria oraz przyciemniający się ekran przy nagrywaniu w 4K. Jeżeli masz okazję dostać a6500 tanio, to znaczy w okolicy 3000 zł to myślę, że warto. Jeżeli nie to albo weź a6300 za około 2200 zł, albo a6600, ale już raczej nowy.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz